onsdag 4 november 2020

Målar och slipar

Äntligen!!

 Äntligen har jag börjat renovera hallen. Självklart inte själv eftersom jag ju inte kan allt (än). Stefan hjälper mig med praktiska saker som att visa, räkna på åtgång, el och snickeri. Han hjälper mig ganska mycket!! Jag designar, slipar och målar vilket är ett simpelt arbete men det är inte så lite ytor att slipa och måla. Taket gick förhållandevis fort. Utanpåliggande ledningar målades över så det var ganska enkelt. Använd mig av Alcros takfärg Harmoni (halvmatt) och den var riktigt härlig att måla med.

Det som tar tid är alla foder till dörrar och fönster. Jag har fem dörrar i den lilla hallen på övervåningen. Alltså fem foder och smygar som behöver slipas, grundmålas och täckmålas. Två fönster i trappen och en dörr på nedervåningen i hallen. Mycket jobb för en sån liten yta men vilken skillnad det blir. Jag hade vita dörrfoder innan......trodde jag......men usch så smutsgula de  måste ha varit. Dörrar och foder målas i Alcros servalack grund och servalack täckfärg Blank. Väldigt blankt och fint, men behöver målas flera gånger för att det ska bli jämnt. Känns som att färgen torkar lite för snabbt för mitt målande, annars är jag jättenöjd med resultatet.

Gnesta stationshus - min förebild

Här målar jag taket i hallen





Renovering i hall (två våningar med trappa mellan våningsplanen):

-Tak vinden och övervåning målning 2-3ggr.

- Dörrfoder, slipas, grundas och målas

-Golvlister, slipas, grundas, akrylfogas och målas.

- fönsterfoder och smygar ska slipas, spacklas, grundas och målas.

- Hallgolv nere ska flytspacklas, el ska läggas och kopplas in och sen ska klinker läggas, tarkettgolv ska läggas längst in i hallen.

- Väggar nere ska kläs in med pärlspont (färdigmålad vit) som sen ska målas vit/grå

- Ny vägg mot ny garderob ska byggas och pärlspont + gammal dörr ska sättas in.

-Vägg i trappa ska tapetseras

-Vägg uppe ska målas.

- Dörrar ska slipas, fogas och målas (grund och täckfärg)


Det är så roligt att det är igång och att jag får hjälp. Har ett mål att vara klar inom en månad. Hoppas att det fungerar för det vore så kul att ha december att bara mysa i. Längtar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar