söndag 17 maj 2020

Provdockan har kommit

Jag har haft en provdocka för länge sen som jag köpte genom en handarbetstidning. Tyvärr var den provdockan i storlek medium och jag hade stora problem att använda den när jag skulle sy till exempel klänningar som var kroppsnära. För även om det gick att justera nästan alla mått så var bysten i en storlek som var alldeles för stor. Det fick till följd att jag antingen fick för stora kläder eller inte använde provdockan.... Den fick stå länge innan jag till slut gav bort den.


Här är provdockan Diana, som är köpt från Symaskinskungen. Jag hade tur som nu kunde köpa dockan för halva priset, annars hade jag nog inte köpt den än, men det gjorde ju att jag beställde. Gratis frakt och snabb leverans ger 5 solar i betyg från mig.

Provdockan Diana i storlek small


I vinter har jag gått med i en sykurs där jag för första gången skulle sy en skjorta. Jag köpte ett mönster till en herrskjorta och använde en billig vit lakansväv. 

Det visade sig att mönstret, som var på engelska, inte alls var särskilt enkelt. Många små detaljer och väldigt avancerat. "Syfröken" på kursen var min räddning och det gjorde ändå att jag inte gav upp. 

Tänk så lyxigt att få ha en erfaren och kunnig syslöjdslärare så där nästan alldeles för sig själv.

Tyvärr kom lite annat i vägen för att jag skulle kunna gå alla gånger på kursen, men jag ger inte upp. 

Så här ser den ut just nu. Inte jättenöjd med kragen men det är ju min allra första skjorta, så jag får väl inte vara så kräsen. Skjortan ska bli klar....... nån gång...... 

Skrynklig skjorta i vit lakansväv - ett pågående syprojekt

I helgen blir det inget sytt, utan nu jag ska så fröer och ställa ut hyllorna i växthuset. Det har varit minusgrader i veckan och jag har inte mått så bra, men det ser ut som att det är slut på vintertemperaturer för denna vår så jag chansar och att så fröer är inte så betungande. Bara härligt faktist. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar