torsdag 21 januari 2021

Vintersådd inspirerad av Sara Bäckmo



Jag får fortfarande yrselattacker eller vad jag ska kalla dem. Så intensiva så jag behöver vara sjukskriven. Det är otroligt frustrerande att inte kunna vara på jobbet, men lika frustrerande att vara hemma och inte klara av att varken sticka eller läsa.  Hur klarar jag att läsa på internet då, kan man ju undra. Jo, emellanåt så fungerar jag som vanligt och jag har genom åren övat upp min skrivförmåga så att jag inte behöver titta på mina fingrar när jag skriver. Kortare stunder vid datorn går  jättebra och är säkert bara nyttigt bland all annan träning jag utför som rehabilitering för min yrsel.

Jag behandlar ju patienter på sjukhuset med denna åkomma, så nu har jag egen erfarenhet av den också. Alltid något. Behandlingen är grym, men effektiv och jag har ju sett på nära håll hur det faktiskt går från riktigt illa till hanterbart genom att göra övningarna fast det tar emot, så det motiverade mig. 

Den som vill kan läsa mer om godartad lägesyrsel på 1177.se  

Jag uppskattar verkligen ljuset som är utomhus nu. Snön på backen gör ju sitt till även om solen inte skiner varje dag. Igår både snöade det och regnade med mildgrader så det var inte riktigt lika ljust och trevligt som för några dagar sedan. 

När jag inte kan handarbeta eller läsa men vill sitta i soffan så fördriver jag tiden med att titta eller lyssna på trädgårds- eller handarbetsprogram på Youtube. Det finns fantastiskt mycket bra information där och jag har fastnat för en mycket begåvad och inspirerande kvinna vid namn Sara Bäckmo. Känner ni henne? Sara Bäckmo Skillnadens trädgård. Blogg, artiklar, webshop med mera. Bästa tipset kanske!?

Sara har en hemsida där man kommer åt ganska mycket information utan inlogg, men där man också kan vara betalande medlem med tillgång till ännu mer bra information och inspiration. Sara har lagt upp många videos på Youtube som är så bra, tycker jag. Jag lägger till en länk till hennes hemsida som jag precis hittat information om vintersådd på. 

Det är lite för tidigt att börja så inomhus så jag ska faktiskt börja så lite utomhus i växthuset. Sara visar på sin sida vilka växter som lämpar sig för vintersådd och det blir så vackert och häftigt när hon blandar fröna och breddsår på odlingsbädden. Så ska jag också göra. 

Fröpåsar till vintersådd
och palettblad från förra årets sådd

De här fröpåsarna ska jag ut och så i dag och det känns bra att ta hand om gamla fröpåsar på det här viset. Alltså inget nyinköpt utan bara sånt som annars kanske bara hade blivit liggande som ett dåligt samvete. Nu kommer det till användning och det gör ju ingenting om inte alla frön gror. 

Växthuset i vinterskrud. 

Sprider ut fröna i en härlig mix
och trycker ned dem försiktigt i jorden.

Alla fröer i jorden förutom morötterna, för de fick inte plats i växthuset. Okej då. De får vänta några månader till. Jag använde hela sådbädden, så när det blir vår får jag flytta eller gräva bort det jag sådde nu. Närmast i bild blandade jag Dill och Persilja, sen en blandning av plocksallad och Mangold och sist salladslök. Jag hade inte spenatfrön kvar, vilket var synd för de ska vara riktigt bra att så på vintern.

Blåklinten spred jag ut på två olika ställen i trädgården, rakt ut på snön som i dag smälter i värmen. För blåklinten tänkte jag att jag tar två ställen som jag inte kommer att prioritera att gräva upp i vår, så då får de gro, tillsammans med andra växter och ogräs, i fred.

Så nu ska jag se över fröpås-beståndet från föregående år och komplettera med fröer, dricka en kopp kaffe och drömma om våren....... Kanske rita en skiss över trädgårdens planteringar........

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar