onsdag 3 juni 2020

Syren-gott

Igår kväll plockade jag många klasar syrener som jag sen plockade av blommorna och använde till både saft och sirap. Saften blir bra men sirapen blir nog ingen sirap med det receptet jag använde så det får jag göra ny i morgon. I originalreceptet ska det vara citronsyra också men det undviker jag i min saft.






Till min saft använde jag
4 citroner tvättade och skivade
1kg strösocker
1liter vatten
35 blomklasar

Jag varvar citroner, syrenblommor och socker. Häller sedan över kokande vatten och blandar runt allt lite granna. Vilken härlig röra och vilken doft!!
Nu ska saften stå i kylskåpet i några dagar innan jag kan sila bort saften och hälla upp i flaskor.

 

Jag kan säga att när jag satt på min trappa på kvällen och repade syrener då tänkte jag att jag nog inte kunde ha det bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar