måndag 1 juni 2020

Mors dag

Mors dag är en dag då jag oftast har gått upp lite tidigare för att plocka liljekonvaljer till min mamma. Förra året plockade jag även violer och överraskade henne med. Min pappa och jag åkte sen till farmors grav och satte blommor där. Fina minnen.


I år kunde jag inte besöka mamma eftersom jag var sjuk och vi är ombedda i Sverige att inte göra resor längre än en till två timmar. Jag skickade blombud med en stor kruka med blå Hortensior.


Sonens tårta till mig med Björnbär och Blåbär
från förra året.

Tårtbakning till Mors dag


En tårta till

Jag fick besök av min son och han hjälpte mig göra Mors dagtårtan till fika i trädgården. Det blev en underbar dag ändå.
.

Vi gjorde även rabarbärsaft och fixade iordning två glasburkar med granskottssirap.
Granskottssirap. Lika delar granskottssirap som råsocker.
Ställs i soligt fönster och skakas varje dag.
När sirapen är färdig efter ca en till två veckor
hälls den upp i en liten flaska eller burk.
Passar till glace på grillat kött eller till glass.
Tack för en solig och fin dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar