söndag 13 september 2020

Nu är hösten här - äppeltider

Jag har en egen teori kring när hösten startar och det är drygt en vecka in i september. Alltså efter min födelsedag. När jag var liten och hade barnkalas så hade vi alla sommarkläder så därav min teori om höstens start. Det stämmer ändå rätt bra med att det blir kallare på kvällarna. 

Idag har jag plockat äpplen till äppelmos och äppelkakor.




Recept på mitt osötade äppelmos:

1kg äpplen ( klyftor utan skaft och blomma) 

1dl vatten

1krm askorbinsyra

Koka äppelklyftor och vatten tills klyftorna är mjuka och lite mosiga. Rör i botten på kastrullen så det inte bränns. Mosa äppeklyftorna genom en sil. Koka upp moset och rör i askorbinsyran. Häll upp på rengjorda glasburkar och skruva på locket direkt. Förvara i kylskåp. 

För längre hållbarhet förvaras moset i frysen.

I växthuset har tomaterna börjat mogna. Lite sent kan jag tycka men det är kanske för skuggigt där nu. Har plockat av jättemånga blad för de behövs ju inte nu och de skuggar tomaterna för mycket. Femton blad per planta ska visst räcka.




Nästa helg ska jag nog skörda rödbetorna. De får bli till en traditionell inläggning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar